lördag 11 april 2009

Det här svaret fick jag av Ewa Larsson på Gröna kvinnor.
Jag frågade vad de gör och anser om jämställdhet när det gäller vårdnad?

"Det blir ingen jämställdhet mellan kvinnor och män om inte männen medverkar.
Det finns flera män som tillhör olika manliga nätverk och försöker peppaandra män att ta ansvar, t e x att ta utföräldraförsäkning.
Ta gärna kontakt med den, de kan nås via genuscentrum,vänligen ewa larsson."

Skickade det här till henne efter att jag fått svaret ovan.

Hej
Nu var frågan ställd till er organisation.
Hur ställer ni er till att pappor generellt inte får vårdnad om sina barn i en vårdnadstvist.
Då pratar jag om de pappor som vill finnas för sina barn, men inte får möjligheten.
Hur menar du att det inte blir någon jämställdhet om inte männen medverkar?
På vilket sätt ska de medverka?
Jag trodde i min enfald att både kvinnor och män ska medverka för jämställdhet.

Tacksam för ett rakt svar utan undanflykter mm.

Svaret på det blev:

"Trågift att du anser mitt svar vara en undanflykt.
Gröna kvinnor arbetar inte med, det du kallar för "pappafrågor".
På vår hemsida kan du läsa om vad vi arbetar för.
Hälsar ewa larsson, ordförande för gröna kvinnor."

Mitt svar på hennes:

Hej Ewa

Det står att ni arbetar för jämställdhet på er hemsida.
Enligt mig och många andra är "pappafrågor" en jämställdhetsfråga.
Kvinnor borde bli mer jämställda när det gäller barnen.
Tyvärr är inte det intressant eftersom ni då förlorar makten över barnen.
Hur tror ni att det ska bli jämställt om ni inte slåss för alla bitar i samhället.
Ni arbetar bara för jämställdhet där kvinnor vinner.

Pinsamt!

Ni gör som alla andra kvinnoföreningar som propagerar för jämställdhet.
Enbart kvinnors rättigheter är i fokus i ert arbete.
Det är en av anledningarna till att jag inte kallar mig feminist (trots att jag är det).
Vill inte jämföras med kvinnor som vägrar slåss för jämställdhet för alla.

Sen fick jag inget mer svar, vilket inte förvånar mig.

För mig bevisar det bara det jag länge tänkt.
Att många av de kvinnor som skriker högst om jämställdhet, inte är jämställda när det kommer till vårdnadsfrågorna.

De anser att mamman är viktigast för barnen eftersom det varit så i alla tider.
Då kanske de vill gå tillbaks i tiden med arbete, löner också??
Varför sträva bakåt med sådant männen vill ha och framåt när det gäller det kvinnorna vill ha.

Jämställdhet?
Jämlikhet?
På lika villkor?

Nä! på kvinnornas villkor!
De vill äta kakan och ha den kvar helt enkelt!

Jag utgår från att alla ska vara jämställda med varandra oberoende av kön.

Att jag ska arbeta på samma arbetsplats som en kille och göra samma arbete och inte få samma lön är inte ok!

Att jag skulle skaffa barn med en kille och sedan anse att jag är bättre lämpad som förälder enbart grundat på att jag fött barnet och varit mammaledig är inte heller ok!

6 kommentarer:

  1. Ja, hur farao ska det kunna bli jämställt om inte männen medverkar?? Himla bra skrivet av dig, synd att de inte fortsatte att svara bara.

    SvaraRadera
  2. Du och Gröna kvinnor och feministiska organisationer är ju överens om att både män och kvinnor måste samarbeta för att vi ska kunna uppnå jämställdhet.
    Så långt är allt väl.

    Att man inte driver enskilda "pappafrågor" så intensivt som du skulle önska är ju tåkigt. Du får gå med i någon feministikt organisation och fokusera på den frågan. Vi har ju alla våra hjärtefrågor. Det gäller även feminister, vi är inte inte är egen människoras. :)

    Det finns så många olika frågor som arbetas med, ojämställdheten yttrar sig på så många olika sätt, inom alla områden.

    I en helt jämställd värld skulle inte män och kvinnor kunna bli orättvist behanlade i samband med vårdnadutredningar. Ibland slår ojämställdheten mot män och ofta slår den mot kvinnor.
    Om man ser det och tycker att man vill göra något åt det så får man vara med och jobba för en förändring, inte stå bredvid klaga.
    Om du upplever att den här orättvisan mot män är det största problemet i arbetet för jämställdhet så är du välkommen att starta upp en grupp inom F! som tar upp just den delen av ojäställdheten.Vi jobbar som sagt med så olika saker allihop och alla kan inte engagera sig i alla frågor, det blir övermäktigt.

    Det finns undersökningar som visar att i de mest jämställda unga par så upphör jämställdheten i samband med att barnen föds. De tidigare så jämställda förädrarna är nu rörande eniga om att mamman ska vara hemma med barnen och att pappan ska jobba eftersom han tjänar mest.
    På det viset får mamman ett försprång när det gäller anknytningen till barnet.

    Jag tror på människors goda vilja, jag har själv en sådan och tror inte jag är unik i det fallet. Jag tror däför inte de gör den här uppdelningen i ond och medveten avsikt att skaffa sig makt över arbetslivet eller familjelivet.
    Vi är bara inte så jämställda som en del vill tro.

    SvaraRadera
  3. M-e-n v-i-l-k-en t-r-i-s-t b-l-o-g-g....
    Om man vill läsa Daddy´s är det ju enklare att gå dit direkt. Eller?

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Ja du kan gå direkt till daddys blogg om du vill.
    Jag tvingar heller ingen att gå in på den här bloggen, så du behöver inte gå in här mer.
    : )

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du har en bra blogg, Lilla My!

    Bästa Hälsningar

    KimhZa

    SvaraRadera
  6. Tack KimhZa

    Har tyvärr inte haft tid att skriva så mycket på ett tag, men det kommer igång igen.

    Ha det så bra : )

    SvaraRadera