måndag 6 april 2009

Att få ut alla dokument gällande sig själv och sina barn hos socialförvaltningen.

Hur många pappor vet att de kan begära att få ut allt som skrivits om dem och deras barn?

Har man gemensam vårdnad har man rätt att få ut allt som skrivits om dem.

Du skriver en framställan till den kommun som du vill ha ut dokumenten ifrån.

Nedan kommer ett förslag på hur man kan skriva:
Den röda texten ska inte vara med i brevet när du skickar det.

Luleå 2009-04-06

Framställan till förvaltningschefen ............................(namn på personen)i Luleå kommun som svarande myndighetsperson.

Jag A .Karlsson född:................... lämnar härmed in en begäran om att få ut alla handlingar, journalanteckningar, andra anteckningar och dokument gällande mig och mina barn P. Karlsson pers nr:................ och S .Karlsson persnr:.................. hos socialförvaltningen(familjerätt, familjeenheten, familjecenter, missbruksenheten mm.
( skriv alla enheter på komunen som kan ha skrivit något om er)

Om min begäran avslås vill jag ha det skriftligt med hänvisning till den myndighet som beslut kan överklagas hos.

Tackar på förhand för den skyndsamma behandlingen och genom den service jag kunnat erhålla från er.

Dag som ovan

Namnteckning....................
Namnförtydligan...................

Alla dokument skall skickas till följande adress:
Din adress


Viktigt är att personligen lämna upp det på kommunen och få en stämpel med kommunens namn och datum (kanske även en underskrift) när det lämnades in, och få en kopia på begäran.
På så sätt kan du bevisa att du lämnat in begäran.

Detta brev har funkat i två fall i min närhet, de personerna fick ut alla dokument från socialförvaltningen ganska snabbt.

Har man inte gemensam vårdnad kan man ändå begära ut sina egna handlingar och på så sätt veta vad de skrivit om en själv uppe på soc.

Hoppas verkligen att det kan fungera för fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar